Horácké divadlo vstupuje do roku 2017 v průběhu své 77. sezóny, kterou provází leitmotiv „Pohledy odjinud“. Tato ideová linka je platná nejen pro naši vlastní činoherní dramaturgii, ale vystihuje i strategii rozšiřování nabídky divadla.
Jako jediná profesionální scéna Kraje Vysočina si Horácké divadlo klade za cíl působit jako umělecká instituce s pestrou programovou nabídkou, která uspokojí širší diváckou obec. Velkou energii věnujeme rozšiřování této nabídky vlastními aktivitami, nicméně bychom rádi nabídli i to nejlepší z dalších žánrů.
Po prvním baletním představení Slovenského divadla Tanca (Carmen), které u nás hostovalo v září, připravujeme na 20. ledna představení Pražského komorního baletu Mystérium času. Tři mladí talentovaní choreografové tvořící na hudbu českých hudebních skladatelů. Světová premiéra této novinky proběhla teprve v prosinci 2016 v Praze.
/Ondřej Vinklát je choreografem první části: Teď², která vznikla na hudbu Marka Pavlíčka a je pro dva sólisty Pražského komorního baletu. /Délka: 20 minut/
Chvilka POEzie choreografa Marka Svobodníka na hudbu Jaroslava Ježka a Bedřicha Nikodéma. Je černá taneční groteska na motivy proslulé básně Edgara Allana Poea Havran. Tančí pět tanečníků - sólistů Pražského komorního baletu. /Délka: 20 minut/ A po přestávce Mysterium času choreografky Hany Polanské Turečkové, zkoumající časoprostor jako zcela samozřejmý faktor, kdy nic se nezdá jistější než nezvratná, neopakovatelná posloupnost událostí v přírodě i dějinách, poukazující na teorii relativity i na filozofické otázky týkající se naší minulosti a hloubky vesmíru, zrození života a jistoty smrti. Na hudbu Miloslava Kabeláče /Mystérium času, op.31/ a Jana Bubáka – Introdukce, tančí sedm sólistů PKB. /Délka: 30 minut//
Dalším výletem do jiných žánrů bude už v březnu hostující představení Divadla Drak z Hradce Králové, které se specializuje na loutkové a výtvarné divadlo. POSLEDNÍ TRIK GEORGESE MÉLIÈSE jihlavského rodáka Jiřího Havelky a scénografa Marka Zákosteleckého je jedním z těch kusů, které sklízí velký úspěch jak divadelní kritiky, tak diváků. Je inspirován pozoruhodným životním příběhem a dílem průkopníka kinematografie George Méliése. Zavede diváky do lákavého prostředí kouzelníků, triků a magie. Kouzelnické triky, které Meliés dokázal jako první neuvěřitelně nápaditým způsobem využít ve filmovém médiu, si dodnes zachovávají svou výtvarnou poezii a mají mnoho pokračovatelů.
Na květen potom plánujeme představení z oblasti pantomimy, opět v té nejvyšší kvalitě, kterou současná česká scéna nabízí. Radim Vizváry je známý český mim, performer, režisér, pedagog a choreograf. Patří mezi jedny z nejvýraznějších mezinárodně uznávaných osobností současného mimického divadla v Evropě. Do Jihlavy zamíří s představením Sólo.
Horácké divadlo připravuje dvě premiéry
Raketový start do roku 2017 jsme si připravili naplánováním dvou premiér na samotný začátek února. Obě hry spojují závažná společenská témata, v kontextu sezóny nahlížená velmi specifickými pohledy.
Na velké scéně zkoušíme pod režijním vedením Kateřiny Duškové hru britského autora Roye Kifta Kabaret z lágru, kterou budeme uvádět jako českou premiéru. Samotná hra vychází ze skutečného kabaretu, který během 2. světové války fungovat v Terezíně, a příběhu německého režiséra Kurta Gerrona, který byl nacisty donucen natočit nechvalně známý „dokumentární film“ o bezstarostném životě v terezínské pevnosti. Prostřednictvím surreálního kabaretu se však dostáváme k otázkám společenských a lidských principů, které jsou aktuální stále. Premiéra v sobotu. Února.
Na Malé scéně pak už v pátek 3. února uvedeme vlastní autorskou inscenaci 3100°C mé krve, která je naším prvním počinem na poli dokumentárního dramatu. Autentické výpovědi evropských matek, jejichž děti odešly a většinou zemřely na straně tzv. ISIS, jsou velkým otazníkem nad stavem naší společnosti. Text sestavil a režíruje umělecký šéf Pavel Šimák, překlad, výběr materiálu a dramaturgii má na starost Kateřina Jonášová.
K oběma hrám zašleme podrobné tiskové zprávy.
Horácké divadlo bude podepisovat kolektivní smlouvu s Hereckou asociací
Jedním z prvních výraznějších počinů tohoto roku v oblasti správy divadla bude podpis kolektivní
smlouvy s Hereckou asociací.
Herecká asociace působí v České republice od roku 1990 jako jediná nezávislá profesní odborová organizace herců a uměleckých pracovníků. Ačkoliv se proslavila zejména udílením cen Thálie, její úkol jako odborové organizace je především řešení otázek smluvních vztahů mezi zaměstnavateli a zaměstnanci. Horácké divadlo připravuje historicky první podpis této kolektivní smlouvy jako potvrzení již existujícího standardu, žádné změny současné praxe v divadle z ní nevyplývají.
V Horáckém divadle je zároveň základní organizace Odborové asociace divadelníků (organizuje zaměstnance divadel), s níž je kolektivní smlouva podepsaná. Zástupce OAD pak stvrzuje podpisem i Kolektivní smlouvu s Hereckou asociací, která se více věnuje herecké profesi.
Slavnostní podpis proběhne v Horáckém divadle za přítomnosti paní Jany Fišerové, náměstkyně hejtmana Kraje Vysočina pro oblast kultury, památkové péče a cestovního ruchu a mezinárodních vztahů a mluvčího Herecké asociace v Horáckém divadle Zdeňka Stejskala. Za Hereckou asociaci podepisuje prezident Jiří Hromada, za Horácké divadlo ředitel Ondrej Remiáš, za OAD předseda základní organizace v Horáckém divadle jevištní mistr Jiří Kašík.
O přesném termínu Slavnostního podpisu, který se bude konat během 30 dnů, budeme informovat.